Preventief Medisch Onderzoek
Uw gezondheid is bepalend voor de kwaliteit van uw leven.
Onbezorgd leven
Ieder mens is uniek!
Open MRI-scan. Afgestemd op uw persoonlijke situatie en wensen.
Dr. Keulen kliniek ervaring:
'Ik werd gelijk gerustgesteld'

| 23 september 2020

Heb je een snotneus, dan vraag je je in tijden van corona waarschijnlijk meteen af: heb ik het? En hoe weet je of het griep, een verkoudheid of corona is? Recent onderzoek heeft uitgewezen dat er een vaste volgorde van de eerste covid-19-symptomen lijkt te bestaan.

Maar eerst: wat zijn de verschillen precies? Je kunt griep krijgen door een influenzavirus, dat jaarlijks kan veranderen. Een verkoudheid kan worden veroorzaakt door verschillende andere virussen zoals het rhinovirus, het RS-virus en ook het coronavirus. Het coronavirus veroorzaakt de longziekte Covid-19. Alle drie de ziekten vertonen in het algemeen (in eerste instantie) verkoudheidsverschijnselen, wat verwarrend kan zijn.

Griep of Covid-19?

Volgens onderzoek van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) zijn de meest voorkomende symptomen van Covid-19 (hoge) koorts en hoesten. Andere mogelijke symptomen zijn kortademigheid, vermoeidheid en slijm ophoesten.

Onderzoekers van de universiteit van Zuid-Californië (USC) analyseerden 57.024 dossiers van Chinese coronapatiënten om meer te weten te komen over de symptomen. Uit hun resultaten blijkt dat Covid-19 meestal begint met koorts, gevolgd door hoesten en spierpijn. Daarna komen symptomen als misselijkheid en overgeven, en als laatste diarree. Er waren maar weinig patiënten bij wie de ziekte begon met buikklachten.

De symptomen van griep en Covid-19 lijken veel op elkaar. Er is volgens de onderzoekers van de USC wel een verschil: bij griep begin je meestal eerst te hoesten en krijg je pas daarna de koorts. Dat kan een belangrijke aanwijzing zijn om griep al in het beginstadium van Covid-19 te onderscheiden.

Incubatietijd

Een andere aanwijzing is de incubatietijd. Als je griep hebt, kun je je al binnen één tot vier dagen snel ziek voelen. Covid-19 bouwt veel langzamer op. De incubatietijd van het coronavirus ligt tussen de twee en veertien dagen. Het duurt meestal vijf tot zes dagen voordat je klachten krijgt. Bij een verkoudheid ontstaan de symptomen binnen één tot drie dagen.

Verkoudheid

Hoest je alleen of heb je een snotneus en vertoon je verder geen symptomen, dan komt dat waarschijnlijk niet door het coronavirus. Dan ben je waarschijnlijk 'gewoon' verkouden. Andere symptomen van een verkoudheid zijn keelpijn, hoofdpijn en soms spierpijn. Volwassenen hebben bij een verkoudheid bijna nooit last van koorts, terwijl dat bij kinderen wel voor kan komen.

In de praktijk kan het lastig zijn om de (volgorde van) symptomen te herkennen. Daarom: heb je klachten? Laat je testen en blijf thuis (met je gezin) tot de uitslag bekend is. De uitslag bepaalt vervolgens of je weer naar buiten mag.

Let op: check voor alle actuele informatie rondom het coronavirus de website van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).